První část mé digitální praxe

2 August 2010

zadání: esej předmět: Seminář k odborné praxi Katedra mediálních studií a žurnalistiky FSS MU Upraveno pro potřeby webu Do redakce FUTUROOMU jsem nastoupila jako praktikantka. FUTUROOM je multimediální školící centrum, které v současnosti zaštiťuje projekty Naše adresa, což je síť lokálních týdeníků s centrálou právě ve FUTUROOMu, projekt Vizuálně, kde se tvoří webové a tisové […]

zadání: esej
předmět: Seminář k odborné praxi
Katedra mediálních studií a žurnalistiky FSS MU

Upraveno pro potřeby webu

Do redakce FUTUROOMU jsem nastoupila jako praktikantka. FUTUROOM je multimediální školící centrum, které v současnosti zaštiťuje projekty Naše adresa, což je síť lokálních týdeníků s centrálou právě ve FUTUROOMu, projekt Vizuálně, kde se tvoří webové a tisové grafiky a multimediální projekty, a internetovou stránku Mediář, pro kterou se ve FUTUROOMu natáčí rozhovory a reportáže.

Po nástupu do redakce jsem byla přiřazena pod Naši adresu, kde jsem psala texty pro regionální redakce, jež se dále upravovaly. Bylo mi řečeno, že ve Vizuálně ani v Mediáři není pro mě zatím místo. Ze začátku šéfredaktor ani editor nevěděli, že naše praxe se má zabývat digitálními médii, čili žádnou novinařinou. Témata jsem si vybírala sama, měla mít však celorepublikový dosah. Postupně jsem takto napsala několik článků, například o absolventech bakalářských studií nebo o zakládání živností. A utvrdila se v tom, že se chci živit psaním jedině jako spisovatelka.

Mimo psaní článků jsem byla také pověřena správou portálu www.naseadresa.cz a jeho pravidelnou aktualizací. Webový redakční systém používaný na webech Naše adresa je zastaralý a nevhodný; přestože Vizuálně běží na výborném WordPressu, pro Naši adresu byl objednán speciální redakční systém, který spíš vypadá jako předělaná platforma pro internetový obchod než jako platforma pro zpravodajský portál. Takže jsem zvědavá, s čím se vytasí vývojáři FUTUROOMu, kteří už několik měsíců pracují na novém systému.

Mým posledním úkolem byla rešerše informací potřebných pro (info)grafiky umisťované na Vizuálně. Prvním takovým projektem bylo sbírání informací pro grafiku znázorňující, jak je na tom západní a východní Německo dvacet let po jejich sjednocení a jak si stály na jeho začátku. Toto téma, které jsem zpracovala i s mým kolegou, nedostalo zatím svou grafickou podobu – projekt ještě není aktuální (výročí sjednocení je až v říjnu) a zřejmě se čeká na to, až budeme natolik graficky zdatní, abychom ji mohli vytvořit zcela sami. Tři dny jsme s kolegou zabili prolézáním německých stránek, takže jestli ten projekt půjde k ledu, budu velmi, velmi naštvaná. Průběžně mi bylo zadáváno také několik dílčích rešerší pro větší grafiky (například editace anglického textu o etapách Tour de France nebo hledání údajů o mýtném evropských zemí, kdy jsem několik hodin googlovala, jak vysoká je pokuta za překročení rychlosti v Albánii apod.).

Jako redaktoři, píšící články pro regionální redakce Naše adresa, působí ve FUTUROOMu další asi čtyři novináři.
Na pozici zvané D-Miners pracují tři redaktorky, jejich hlavním úkolem je vymýšlet témata pro grafiky a vyhledávat pro ně podklady a informace a zpracovat je do textů publikovaných v těchto grafikách. Jejich výstupy vlastně slouží pro všechny ostatní v redakci. Dalším oddělením redakce je úsek grafiků, jejichž práci lze vidět právě na Vizuálně.cz, k nimž bychom se měli se kolegou časem připojit. Poslední oddělení představují kameramani a fotografové, kteří stejně jako D-Miners svými výstupy podporují práci ostatních. Jejich práce je však nejvíce vidět právě v týdenících Naše adresa.

Ve vedení FUTUROOMu stojí prakticky čtyři lidi. Celý projekt zaštiťuje šéfredaktor Matěj Hušek spolu se svou zástupkyní Vendulou Křížovou, editor Jan Hajný a vedoucí vydání Naše adresa Martin Kratochvíl. Jejich působnost se mnohdy překrývá, proto beru jako nadřízené všechny čtyři zmiňované osoby. Někdy nad mou prací dohlížejí současně i tři z nich, což je velmi schizofrenní. Kolega by jednou chtěl dělat práci futuroomáckého šéfredaktora, mně se líbí práce Venduly. Takže to tam asi jednou převezmem.

Dalším tématem, pro které jsme se zmiňovaným kolegou měli zpracovat informace bylo Kolik ropy vyteklo do Mexického zálivu. Celé pojetí této grafiky jsme vymysleli sami a částečně se podíleli i na jeho grafické realizaci (kecali jsme do storyboardů).

První grafický projekt, který jsem zpracovávala sama, bylo mé vlastní téma – infografika Oblíbenost prezidentů USA. První den jsem si pro grafiku našla všechny potřebné informace a další den mi zástupkyně šéfredaktora nabídla, ať si to sama také vymyslím a naprogramuji. Byla mi přiřazena grafička, která mě zaučila v programu Adobe Flash, kde následně celý projekt vznikal. Začátky byly perné a ještě nějakou dobu bude trvat, než dokážu ve Flashi něco naprogramovat sama. Čtvrtý den byla grafika hotová a pátý den jsem ji přeložila celou do angličtiny, což mi trvalo asi čtyři hodiny, protože jsem tehdy spala dvě hodiny a byla ještě krapet připitá. Každopádně, grafiku koupil jeden švýcarský zpravodajský portál.

Další úkoly by měly tedy pro mě mít čistě grafický ráz s tím, že si tuto grafiku vymyslím od začátku do konce – od vyhledání tématu a informací přes zpracování do grafické podoby až po její umístění na web. Čehož se teda bojím jako čert krucifixu. Postupně bych měla také spolupracovat i na audiovizuálních projektech vznikající v redakci FUTUROOMu.
Momentálně pracuju na grafice o válce v Afghánistánu.

Rada na závěr: Není dobré začínat pracovní týden s kocovinou.

one comment

  1. michal August 3, 2010

    ja len doplnim ze aj tu grafiku s ropou kupil ten svajciarsky portal…

    a gratulujem samozrejme ku uspechom… :)